Je eigen krant maken!



2/3

Druk je krant af en deel hem uit!


3

Stuur je krant door naar anderen


4/5

Het weer
Zon en wolken
Temp: 22 C°
Wind: N3
zondag 12 november 2017 | Zelfkrantmaken.nl , je eigen krant maken, sinds 2008 | Gratis editie voor geheel Nederland

Maarten Spruyt

Maarten Spruyt werkte jarenlang als stylist met de groten van de modewereld: fotografen Carli Hermès, Mario Testino en Erwin Olaf.
door Isabelle Bunnik
AMSTERDAM - De documentaire over Maarten Spruyt laat het metier van de tentoonstellingsmaker zien. Wat Maarten Spruyt (1966) doet, gaat verder dan het ophangen van een schilderij.
Hij schept een belevingswereld voor de bezoeker. Daarbij kan het gebeuren dat hij ingrepen bedankt als het met geitenmest volstorten van een kamer, het neerzetten van een gebreide Ferrari of het volledig opnieuw schilderen van museumwanden in de kleur van onweer. Hij laat zich inspireren door de natuur, rommelwinkels, primitieve sculpturen, fotografie, vondsten op straat en in museumdepots, marktplaats, oude machines, de geschiedenis van de beeldende kunst, architectuur, mode en film.
Spruyt wortels liggen in de modewereld. Hij werkte jarenlang als stylist voor topfotografen als Carli Hermes, Mario Testino en Erwin Olaf. Sinds de jaren negentig werkt hij als tentoonstellingsmaker voor onder meet het Centraal Museum in Utrecht, het Rijksmuseum, het Van Goghmuseum, Boijmans Van Beuningen, Singer Laren en het Haags Gemeentemuseum. Zijn achtergrond als stylist inspireert hem tot het gebruik van technieken uit de mode en reclame om museumbezoekers te verleiden.
De rode draad van deze film wordt gevormd door de inrichting van het Slot Oranienbaum bij Berlijn. Maarten en zijn vaste ontwerp-partner Tsur Reshef hebben de opdracht om hier de overzichtstentoonstelling 'Dutch-Design' in te richten, met hoogtepunten uit de Nederlandse ontwerp kunst. Dit voormalig Oranjekasteel dat in de DDR-tijd als archief werd gebruikt, is in een ernstig vervallen toestand en de uitdaging bij de inrichting is om die sfeer van verval en slijtage te behouden. Een aspect zie je terug in het werk van Spruyt:
met de kunstobjecten die tentoongesteld worden, schept hij een nieuw kunstwerk.

'Ik hou van het herwaarderen'

door Isabelle Bunnik
Als stylist Maarten Spruyt op een feestje verschijnt, wordt het een evenement. Wie is het brein achter drie lopende Nederlandse museumtentoonstellingen?

Het minimalisme, dat heeft Maarten Spruyt (49) niet uitgevonden. Hij woont en werkt in een smal grachtenpand aan de Amstel in Amsterdam. Alle etages staan even vol. Veel planten, een paar verdwaalde Masaikrijgers, op een sokkel een oorschelp of iets wat daar op lijkt. Ook bezit hij een flinke verzameling wereldbollen. Zijn huis, zegt de stylist, is een droomfabriek en een oerwoud tegelijk. Hij bewaart bijna alles. Alleen spullen die echt niet matchen, gaan tijdelijk in de opslag. Weggooien is taboe. Daarvoor houdt hij te veel van zijn verzamelingen. Bovendien: die achttien witte slakken die nu in de opslag staan - een residu van een tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum - zouden zomaar weer eens van pas kunnen komen. Zijn huis geeft heel goed zijn stijl weer: bij Spruyt is het altijd veel. Of het nou om een expositie, een fotoserie of een museumzaal gaat. Het zijn altijd drukke composities, waarbij je blik alle kanten op gaat.
Dit is de kop voor de foto hieronder
Het zijn altijd drukke composities, waarbij je blik alle kanten op gaat. In de Nederlandse modewereld is Spruyt een soort keurmerk. Hij is niet zo iemand die alle feestjes afloopt, dus als hij ergens is, dan moet het wel een belangrijk evenement zijn. Wat dat betreft is zijn aanwezigheid vergelijkbaar met die van Gert Jonkers (hoofdredacteur van de tijdschriften Fantastic Man en Butt), het is een kwaliteitsstempel. Als Spruyt en Jonkers er zijn, dan stelt een evenement pas echt wat voor.
Momenteel zijn er drie tentoonstellingen te zien die door hem zijn ingericht. 'Ode aan de Nederlandse mode' en 'Nederland dineert' in het Gemeentemuseum in Den Haag en 'Royal Showpieces II' in paleis het Loo. Voor de stylist is het inrichten van museumzalen een logisch vervolg van zijn carrière. 'In musea worden mooie dingen bewaard. Net zoals bij mij thuis. Ik hou van het herwaarderen van spullen met een verhaal.'

ontspannen

door Isabelle Bunnik
AMSTERDAM - Spruyt praat ontspannen over zijn carrière. Springt van de hak op de tak. Een geordend cv? Heeft hij niet. Nooit nodig gehad. Voor data en jaartallen moet je niet bij hem zijn. Op zijn website staat een vrij willekeurige verzameling beelden waarop hij trots is, maar zonder verdere toelichting. Gemiddeld loopt zijn site een jaar achter. 'De meeste mensen in mijn omgeving weten niet precies wat ik doe, behalve dat ik altijd aan het werk ben.'

Mode niet zo interessant

door Isabelle Bunnik
Mode vindt hij tegenwoordig niet meer zo interessant. Hij heeft niets met trends. Toch is zijn carrière daar wel mee begonnen. Op de mavo in Nijmegen was hij vanwege zijn excentrieke voorkomen een buitenbeentje. Hij droeg meer make-up dan de meisjes in de klas en combineerde op een doordeweekse schooldag gerust een opvallende batikblouse met een wijde broek voorzien van een drukke print.

Zichzelf behangen en versieren was voor Spruyt een manier om zichzelf te beschermen. Met al die spullen om zich heen - een fietsketting met twintig parelkettingen om zijn nek, een kussen met een opgezette vogel op zijn schouder - voelde hij zich minder kwetsbaar. 'Ik had op een gegeven moment zo veel dingen op en aan dat ik in een soort cocon zat.' Hij had de tijdgeest mee: de jaren tachtig waren uitbundig met die overdreven schoudervullingenen vleermuismouwen.